cele mai bune filme din toate timpurile

Stresul si anxietatea sunt din ce in ce mai prezente in viata oamenilor, iar problemele cotidiene amplifica aceste stari. Sa stii cum sa gestionezi momentele de furie, nervozitate si irascibilitate este esential pentru a duce o viata echilibrata si sanatoasa. Mihaela Mindreci, terapeut, consilier in dezvoltare personala si lector la Fundatia Calea Victoriei, a vorbit despre modul in care ne putem gestiona trairile si momentele tensionate.

Curiozitatea si dorinta de a gasi solutii pentru vindecarea mintii si sufletului au facut-o pe Mihaela sa aprofundeze acest domeniu. In activitatea ei de terapie, Mihaela Mindreci intalneste adulti si copii cu care lucreaza pentru vindecarea ranilor emotionale care ii impiedica sa traiasca viata din plin si ii ajuta sa-si gaseasca linistea interioara.

Daca te intereseaza sa iti organizezi mai bine viata, sa inveti cum sa iti gestionezi mai bine emotiile si sa ii intelegi pe ceilalti, Fundatia Calea Victoriei iti pune la dispozitie o serie de cursuri la care poti participa.

Foto: Mihaela Mindreci

Ce se intampla in corpul si in mintea noastra atunci cand suntem stresati?

Cand ne confruntam cu o experienta generatoare de stres, o reactie emotionala apare in corp. Corpul resimte stresul si, ca raspuns la acesta, putem vedea diverse manifestari: durere de cap, probleme cu somnul, boli cronice, muschi incordati sau fara putere, oboseala, probleme digestive, vedere in ceata sau distorsionata, respiratie rapida si superficiala, transpiratie sau senzatie de frig, palpitatii, dificultate de a inghiti etc. Oricand observam astfel de manifestari ale corpului, ne putem pune intrebarea: „Oare sunt stresat? Oare ce ma streseaza?”

La nivel de creier, in fata unei experiente generatoare de stres, o anume structura raspunde de felul in care il gestionam. Se numeste Amigdala. Cand detectam ceea ce ar putea fi o amenintare reala la siguranta sau chiar viata noastra cum ar fi un animal salbatic si infricosator venind spre noi sau cand detectam o amenintare imaginara precum faptul ca seful tipa la noi, Amigdala este „luata cu asalt” si preia controlul corpului, prin faptul ca vom reactiona imediat, fara sa gandim, prin unul din urmatoarele moduri: vom fugi, vom ataca sau vom ingheta. Cand Amigdala este deturnata, gandirea noastra rationala si capacitatea de a lua decizii sunt afectate.

 

”Cantitatea crescuta de informatii si distrageri care ne bombardeaza zilnic ne face sa ne simtim coplesiti si genereaza stres” – Mihaela Mindreci

 

Cat de nociv este stresul si cum ne schimba acesta modul in care gandim si actionam?

Din pacate, traim intr-o lume in schimbare, volatila, complexa, ambigua si nesigura. Ne putem imagina cu usurinta cat de stresanta poate fi viata traita cand totul se schimba foarte repede. Nu avem timp sa ne adaptam la complexitatea ei, nu avem timp sa obtinem claritate si ne zbatem in ambiguitate. Ca atare, nesiguranta e si ea prezenta ca stare si sentiment.

Multi dintre noi suntem foarte ocupati si ne este greu sa ramanem echilibrati emotional, sa ne concentram eforturile catre ceea ce conteaza cu adevarat. Cantitatea crescuta de informatii si distrageri care ne bombardeaza zilnic ne face sa ne simtim coplesiti si genereaza stres.

Mai mult, in lumea pe care am descris-o mai sus, mai devreme sau mai tarziu, ne zbatem sa ne gasim sensul, intrebandu-ne: “Ce vreau cu adevarat? Sunt oare parintele sau liderul care vreau sa fiu? Imi place munca mea?” etc.

Multi dintre noi ne simtim pierduti in fata provocarilor zilnice. Ne dorim o alta abordare, ca sa putem avea o perpectiva mai larga. Dar nu stim cum sa o gasim, iar daca o gasim, ne e greu sa instalam noul obicei.

Atat de nociv este stresul, fie ca vine din exterior, fie ca vine din interior, sub forma convingerilor, gandurilor sau atitudinilor noastre. Mental, putem sa ne simtim ametiti, dezorientati, cu capul in nori, indecisi, negativisti sau chiar blocati. Judecata ne poate fi afectata, ajungem sa uitam lucruri, putem lua decizii pripite etc.

Cat despre comportament, stresul se poate vedea in lipsa dorintei, in abuzul de alcool, in violenta, neindemanare, auto-agresiune, insomnie, instrainare si multe altele.

 

”Este o lume diferita de cea in care traiam acum 30 ani” – Mihaela Mindreci

 

Cum a influentat tehnologizarea amplificarea stresului si anxietatii? Daca in trecut nu simteam nevoia sa ii verificam pe cei dragi, acum parca ne facem mai multe griji si simtim nevoia sa ne folosim de tehnologie pentru a-i monitoriza / controla.

Asa cum am explicat si inainte, lumea in care traim inseamna schimbare, volatilitate, complexitate, ambiguitate si nesiguranta. Fiecare dintre aceste caracteristici, luate separat sau impreuna, amplifica stresul si anxietatea. Este o lume diferita de cea in care traiam acum 30 ani. O simtim si noi, ne-o spun si parintii nostri. Iar trecerea de la a verifica pe cineva la nevoia de a monitoriza / controla, este doar un upgrade care se potriveste in ecuatia acestei lumi.

Tehnologia este una dintre exprimarile palpabile ale acestor caracteristici. Acum 30 de ani nu ne oferea ceea ce ne ofera astazi. Discutiile despre tehnologie sunt lungi. Ii cunoastem beneficiile, dar si efectele negative. Pe cat de mult ne poate apropia de cineva aflat departe sau de informatie, pe atat ne poate instraina de cei de langa noi. Ne putem pierde in informatii irelevante sau distorsionate.

Nevoia de control este nevoie de siguranta si intrebarea pe care ne-o punem este: „Ce anume imi da starea de nesigurata? Oare de ce imi este frica?”

 

”Un procent sub 5% dintre noi obisnuim sa avem grija de energia si de mintile noastre in timpul zilei” – Mihaela Mindreci

 

Cum reducem /gestionam stresul?

A devenit vital sa gasim modalitati de a face fata stresului si sa gasim solutii pentru a-l reduce. Unii dintre noi aleg sa plece in alte orase sau sa se retraga intr-un loc linistit. Altii aleg sa faca sport si sa manance mai sanatos, sa-si reaminteasca de pasiuni vechi si sa le dea viata din nou, sa mediteze sau sa faca yoga. Sunt tot felul de modalitati in care incercam sa ne luam inapoi fraiele vietii noastre. Avem rezolutii de an nou, facem promisiuni si ne luam angajamente de care, uneori, nu ne putem tine.

Povesteam mai devreme ca atunci cand percepem ca ceea ce se intampla este periculos in orice fel pentru noi (adica generator de stres), creierul actioneaza automat la acest tip de stimul. Asadar, totul incepe la nivel mental si de acolo e nevoie sa incepem. Studiile evidentiaza ca un procent sub 5% dintre noi obisnuim sa avem grija de energia si de mintile noastre in timpul zilei.

Este nevoie sa testam anumite practici si sa decidem care anume ni se potriveste cel mai bine, iar apoi sa facem din asta un obicei. De multe ori rezultatele, se vad imediat. Dar pentru ca acestea sa devina durabile, e nevoie de antrenament.

Este stresul legat de personalitate? Exista abordari diferite pentru reducerea stresului in functie de sex si personalitate, temperament?

Stresul ne afecteaza pe toti, mai devreme sau mai tarziu. Este parte din experienta vietii pe care o traim. Vom raspunde diferit la stres in functie de sex, personalitate, temperament si, mai ales, in functie de experienta anterioara de viata. Insa vom avea o preferinta de a reactiona intr-una dintre cele 3 modalitati de care vorbeam mai devreme: mai curand vom fugi de situatii, vom ataca in situatii de stres sau vom ingheta in situatii stresante.

Vestea buna este ca s-a dovedit stiintific ca atunci cand influentam mediul in care traim si intervenim cu practici potrivite si de durata, lucrurile se schimba in bine. E nevoie doar sa testam si sa aflam ce ne place mai mult, ce ni se potriveste mai bine. Cu siguranta ca sexul, temperamentul si personalitatea vor influenta alegerile fiecaruia.

Putem capata „imunitate” la stres? Cum?

Stresul nu va disparea, cu siguranta. Este nevoie sa co-abitam cu el. Ce putem face este sa ne crestem imunitatea la el prin practici potrivite si de durata. Pe termen mediu, vom obtine stari durabile de liniste interioara, claritate si fericire. Iar pe termen lung, foarte lung, aceste stari se vor transforma in trasaturi care devin constante in viata noastra, oriunde am merge si orice am face. Va recomand o carte care trateaza acest subiect, se numeste „Insusiri modificate”, o colaborare intre Daniel Goleman si Richard Davidson.

Cand este nevoie sa ne adresam specialistului si la ce specialist apelam?

Cand simtim ca ceva nu functioneaza sau nu mai functioneaza pentru noi, cand cautam o solutie.

  • Intotdeauna solutia va fi in interiorul nostru. Acolo incepem sa cautam. Pentru asta, un specialist in dezvoltare personala, un coach, un psiholog pot fi de mare ajutor. Acesta ne va orienta astfel incat sa incepem sa devenim familiari cu starile noastre interioare, impulsurile, preferintele, resursele si intuitiile noastre. Este o competenta cheie; se numeste constientizare de sine si este prima dintre cele 5 competente ale inteligentei emotionale. Pe aceasta baza se construiesc mai departe urmatoarele 4 competente:
  • controlul de sine (invat sa imi controlez starile interne, impulsurile si resursele);
  • motivarea (ma familiarizez cu tendintele emotionale care ma ghideaza sau imi faciliteaza atingerea scopurilor mele);
  • empatia (devin constient de emotiile si grijile celorlalti. Invat sa ascult si sa ma conectez cu ceilalti cautand si vazand asemanarile dintre noi, intelegand durerea si oferind bunatate);
  • abilitatile noastre sociale (imi dezvolt si cresc adaptabilitatea mea la job si in relatii).

Mihaela Mindreci este psiholog si sustine la Fundatia Calea Victoriei Atelierul online „Tehnici de relaxare prin mindfulness”.

Incarca mai multe articole
Incarca mai multe articole de Livia Panait
Incarca mai multe articole in Noutati

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *